Běháš, běhám, běháme

Pokud se rozhodnete začít se pohybovat, vaše první kroky by měly mířit do prodejny se sportovními potřebami. Musíte se vybavit vhodným oblečením pro sport, a to z gruntu, od spodního prádla. A samozřejmě nevynechat vhodnou obuv. Zpočátku nechte v regálu speciální obuv pro maratony. Vy potřebujete, lehkou, ale pevnou obuv s podrážkou, která neuklouzne na prvním vlhkém kamínku.
starší běžec
Rozmyslete si, kdy budete běhat. Která denní doba vám bude nejvíce vyhovovat. Budete tomu muset přizpůsobit stravovací návyky. Běhat byste neměli v žádném případě s plným žaludkem. Vymezte si pro začátek na běh alespoň půlhodinku. Dva až tři krát týdně to bude úplně stačit.
Ideálním místem pro rekreační běhání je les. Vzduch bohatý na kyslík, plný voňavých stromů a rostlin je skvělým místem pro sport. Pokud nebydlíte u lesa nevěšejte hlavu. Běhat můžete prakticky kdekoliv. Vyhněte se ale rušným silnicím. Ať už z důvodu bezpečnosti, tak i ze zdravotního důvodu. Nemusíte přece inhalovat výfukové zplodiny za každou cenu.
běh po mostě
Takže se chystáte rozběhnout. Ještě ale chvilku vydržte.  Než vyběhnete zkuste si nejdříve pomocí strečinku protáhnout především lýtkové a stehenní svaly. Také nezaškodí udělat si pár dřepů, a pár krát vertikálně otočit trupem.
S během začínáme podle kondice. Najdeme si trať kolem 2-3 km. Pokud do toho jdeme opravdu natvrdo a doposud jsme se přesouvali jen pomocí líné chůze, a navíc na velmi krátké vzdálenosti, úplně nám postačí první dny rychlá, svižná chůze. Účelem této první fáze je se pořádně zadýchat a zvýšit tepovou frekvenci do rozmezí 160–180 tepů za minutu.
V následujícím tréninku budeme do chůze vkládat úseky, kdy poběžíme volným tempem. Opravdu rychlost není tím, co nás nyní mělo trápit. Každým dnem se snažíme prodloužit běžecké úseky. V této fázi začínáme mít radost ze zlepšující se kondice, kterou na sobě pociťujeme.
Brzy se nám podaří z tréninkové cyklu vynechat chodecké úseky a už jen běháme. Teprve nyní je na čase myslet na zvyšování rychlosti a také zvolna prodlužovat uběhnutou vzdálenost.

Ale já to potřebuju!

Dobrou zprávou je, že většina dětí do deseti let není ve svých přáních ani vyjednávacích strategiích zas tak kreativní. Pokud se rodič nezlomí po prvním mírném nátlaku, jsou následnými strategiemi žebrání, řev nebo, u starších dětí, snaha smlouvat. Jak ale čelit tomu, že dítě svírá v ruce již dvanácté auto, i když jeho oblíbenou hračkou je stejně tablet? První trik je zkusit ho nechat vysvětlit, v čem je daná věc jiná než ta, co už má doma. Místo obligátního „takové už máš doma čtyři“ zkuste „a proč zrovna tohle?“
kluk u výlohy.jpg
Jistě, bude to chvíli trvat, ale máte docela slušnou šanci, že samo dojde k závěru, že danou věc vlastně tolik nechce. Můžete také hrát hru „co jsi ochotný/ochotná pro to udělat?“ Tedy, když já ti teď koupím zmrzlinu, pomůžeš mi ty místo koukání na Večerníček s nádobím? Je to jedna z prvních příležitostí, jak svému potomkovi vysvětlit, že věci mají svou cenu. Dalším častým argumentem malých dětí je, že XY to má. Proti tomu se bojuje hodně těžko, ale zkusit můžete „a má to AB?“ popřípadě „ale ty máš zase…“ Prostě zkuste ukázat, že jenom proto, že to má někdo jiný, nutně neznamená, že to potřebuje taky. Nikdy není příliš brzy naučit se odolávat reklamě a také tlakům okolí.
dítě s nanukem.jpg
U starších dětí, hlavně u těch, co už dostávají kapesné nebo dokonce chodí na brigády, je docela účinnou strategií to, že se s potomkem dohodnete na rozdělení nákladů. Tedy třeba, když si našetříš půlku, já ti proplatím tu druhou. Je dobré cíl nastavit tak, aby nebyl úplně nedosažitelný, ale na druhou stranu by mladý člověk měl být nucen něco obětovat. Tedy, pokud chce nový telefon, tak se bude muset na nějakou dobu vzdát kina, koncertů nebo pár odpolední/večerů s kamarády. Opět je také dobré rozlišovat, co váš syn či dcera skutečně potřebuje, a co je „jen“ snaha být cool. Pokud je to sportovec, tak ty tenisky asi vážně užije, na druhou stranu Converse nebo dokonce vintage adidasky k životu nezbytně nutné nejsou.

Jak si poradit se zimní melancholií

Nápadů, jak zužitkovat v zimě volný čas je mnoho, avšak je třeba se během tohoto období zaměřit i na psychické rozpoložení. Zimu totiž provází především zkrácené dny, během kterých máme často pocit, že chodíme do práce za tmy, z práce za tmy, a že večer nám vždy rychle uteče a zase jdeme spát. V těchto časech může být pro nás někdy obtížné najít vnitřní klid a pohodu i přes to, že jediné světlo, kterému jsme vystaveni, jsou pokojová svítidla nebo zářivky.
relaxační chvilka
Procházky. I za těch nejkrutějších a nejmrazivějších zimních dnů si zkuste najít čas na pobyt na čerstvém vzduchu. I večerní procházky v ulicích nebo parcích po setmění pomohou zklidnit mysl a osvěžit mozek. Samozřejmě s příjemnou společností se nám i takové momenty budou sdílet o něco zábavněji. Pokud máte přes den v práci nedostatek pohybu, zkuste se teple obléct a naplánovat si např. kratší běh po okolí.
sníh na nohou
Čtení. Jak nejlépe využít ty temné večery, kdy člověk po celém dni přijde domů do tepla? Konečně máte čas na přečtení všech knih, jejichž stránky jste tak dlouho odkládali, ať už kvůli časovému vytížení nebo venkovním aktivitám.
Vaření. Kdy jindy vyzkoušet všechny ty skvělé recepty, které vám poradila kolegyně z práce, nebo které jste si opsali z internetu? Zima je ideální dobou k tomu, aby člověk tvořil doma něco nového. Místo obyčejného rizota, jehož přípravu znáte nazpaměť, zkuste do receptu zařadit něco neobvyklého a vaše večeře bude hned o něco zajímavější. A co takhle upéct nějaký dobrý koláč na víkend, nebo domácí sušenky, kterými druhý den v práci potěšíte kolegy?
Koupání. Zatímco v létě jsme v kontaktu s vodou díky veřejným či soukromým bazénům a jiným vodním nádržím, v zimě nás kromě bruslení jiné radovánky s vodou nepotkají. Zkuste si tedy po náročném dni napustit horkou vanu, využít všechny ty olejíčky, pěny a koupelové soli, které jste dostali k Vánocům a dopřát si příjemnou koupel. Samozřejmě i do vany si s sebou můžete vzít poutavou četbu, anebo si tuto horkou chvilku nechat volnou pro všechny své myšlenky, plány a nápady, které jste si za celý den nestihli urovnat.
sníh u řeky
Cestování. Přestože obecně platí, že k dovoleným a pobytům na exotických místech je určeno primárně léto, není důvod, proč byste tuto tradici měli dodržet i letos. Existuje spousta krásných míst, která mají i v zimě své kouzlo. Ať už jsou to magická města s krásnou výzdobou a atmosférou, hory pokryté sněhem anebo zamrzlá příroda, kterou můžete míjet na běžkách. Pokud vám i přes to všechno mrznou prsty u nohou, sbalte kufry a zajeďte načerpat energii někam, kde léto nikdy nekončí.
Kultura. Zkuste změnu venkovních teplot pod bod mrazu využít také ke kulturnímu vyžití. Konečně zajděte na výstavu umění, na nový film do kina, nebo se nastrojte a navštivte divadelní představení.
Cvičení. Nemusíte samozřejmě běhat v zamrzlém lese a riskovat nachlazení, abyste měli pocit, že máte v zimě dostatek pohybu. Ani trávit dlouhé večery v přeplněných fitcentrech. Pokud vás nic z toho neláká, zkuste se v zimě zahřát třeba bikram jógou, nebo si jednoduše doma rozložte karimatku na podlahu a zkuste nějaká nová cvičení podle fitness kanálů na Youtube, na které vždy koukáte s obdivem. Endorfiny, které tím získáte, povýší vaši náladu na nový level.
Ořechy a semínka. Pokud i přes to všechno máte stále pocit, že jste unavení, prochladlí a že dobrá nálada se vám vyhýbá, zařaďte do svého jídelníčku více ořechů a semínek. Účinek na psychiku je mimořádný – jejich konzumace způsobí zvýšenou produkci serotoninu a tím pádem se budete cítit šťastnější a optimističtější.