Black Friday aneb to jsme špatně pochopili

První pátek následující po americkém Dni díkůvzdání. Od počátku 20. století tento den zahajoval předvánoční reklamní kampaně obchodních řetězců. Bylo nepsaným pravidlem, že žádný obchodník s reklamou nezačne dříve. Je to tedy 23. až 29. listopad, kdy se oficiálně spustí nákupní šílenství. Největší boom zažívá samozřejmě v moderním světě marketingu, kdy nás reklama provází na každém kroku a není možné probíhající Černý pátek nepostřehnout. Největší popularizaci se dočkal počátkem tohoto století a nyní je rok od roku oblíbenější.
Nakupující žena
Zní to jako lukrativní podnik – obchodník odstartuje nejsilnější období prodeje a zákazník nakoupí za bezkonkurenčně výhodné ceny. Bizarní a kontroverze vyvolávající stránka tkví v tom, že právě protože jde o ušetření peněz, dostávají s k nám zprávy především ze Spojených států, že slevy v lidech vyvolávají obrovskou hysterii a v onen den každoročně dochází k četným zraněním. Za posledních třináct let bylo pouze v USA nahlášeno 12 úmrtí a 117 zranění v důsledku zavládnutého chaosu. Jedním z obětí byl také zaměstnanec známého amerického řetězce Walmart, který byl ušlapán k smrti. Vedle případu udupání davem jsou také časté hádky mezi zákazníky, které nezřídka končí i střelbou. Je zaznamenáno mnoho případů, kdy pro posledních několik kusů zlevněného zboží byli zákazníci schopni použít proti sobě střelné zbraně, pepřové spreje nebo nože.
Black Friday upoutávka
V České republice lidé zpravidla nepřespávají před obchodem, ani nepropuká davové šílenství, které s sebou nese oběti. K masivní kampani zde ale každoročně dochází, ovšem v poměrně jiném duchu. Zdejší obchodníci Černý pátek nepochopili jako jeden den v roce, ale jako celý týden nebo častokrát i měsíc. „Černý pátek právě teď!” Slýcháme od začátku listopadu až do Vánoc v médiích. To, že tak tato akce ztratila svoji hlavní myšlenku, je ovšem až druhotný problém. Podnikatele v tomto období za až 80% slevy často skrývají to, že původní cenu zboží výrazně zvýší. Výsledná „snížená” cena produktu pak nebývá o moc nižší.